anderssolstralar

Nyfiken in och Nyfiken ut

OM

Om bloggen ”Anderssolstrålar”

Hej!

Hjärtligt välkomna till Anders Solstrålarnas klassblogg. I vår klass 3 B är vi 24 elever; 12 pojkar och 12 flickor. Vi håller till på Hovgårdsskolan i Halmstad. Hovgårdsskolan är en F-5 skola. Vi som administrerar och har hand om bloggen heter Anders Helgotsson som är klasslärare och Thomas Dahlberg som är resurspedagog i klassen, samt alla våra härliga elever som deltar och är aktiva i vårt dagliga arbete.

Syfte och mottagare:

Med bloggen är vårt syfte att vi alltid ska ha en ”skarp” mottagare av vårt arbetet. ”Det är på riktigt och det är viktigt!” Våra elever motiveras och stimuleras att utveckla sina förmågor, att bearbeta sina texter och bilder som ska läggs ut på bloggen. Vi får en introduktion och kunskap på vett och etikett om hur man uppför sig på webben och att kritiskt granska information de hittar på nätet. Andra viktiga mål är att vi ska se vårt och andras lärande. Se möjligheter i vårt egna lärande och i våra kamraters lärande, samt att få feedback inte bara från kamrater och pedagoger, utan även från ”människor utanför skolan”. Eleverna får även ett skarpt läge  om vilka lagar och regler som gäller kring upphovsrätt och vad är sant eller trovärdigt på nätet. Vilka bilder får man använda och hur vet jag det? Vem har skrivit denna text? Är det en trovärdig text?…..

Med vår blogg får föräldrar, syskon, släkt, pedagoger och alla andra besökare på ett enkelt sätt ta del och vara delaktiga i vad vi Solstrålar gör i klass 3B på  Hovgårdsskolan.  Samtidigt synliggör vi elevernas utveckling för våra besökare. Bloggen kan även ge tips till andra pedagoger och skolor på vad och hur man kan använda digitala verktyg i den vardagliga undervisningen.

Framförallt föräldrarna har uppskattat vårt arbete och de har sett hur bloggens arbete påverkar barnen positivt och hur lärorikt detta arbete är för deras barns utveckling.

Upphovsrätten och källor:

I vår klass arbetar vi dagligen med upphovsrätt och källkritik, eftersom digitala verktyg är en självklarhet i vår undervisning. Vi har lektioner när vi ”leker nyhetsgranskare” d.v.s. att vi granskar en artikel, sida eller nyhet. Ställer frågor som: Vem har skrivit denna artikel/text/nyhet? När? Kan man hitta samma kunskap på något annat ställe?  När det gäller upphovsrätt har vi genomgångar/lektioner hur man hittar bilder/foto som man kan och får använda på nätet t.ex. google. Vi arbetar även med sidor som har bilder/foto som man får använda som t.ex. pixaby.com.  Vi försöker i första hand skapa och använda eget material och om vi inte har eget material(bilder/foto) uppger vi upphovsman.

Vi som skriver i bloggen (elever och lärare) har upphovsrätt till allt material som är vårt. Om vi skulle använda bilder som inte är våra egna uppges verkets upphovsman enligt gällande bestämmelser.

Kopplat till läroplanen:

I vår läroplan (Lgr11) står det att barnen i åk 3 ska kunna använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande. De ska också kunna fotografera samt överföra bilder med hjälp av dataprogram. Vi försöker också förberedda våra elever för den kommande digitalisering som kommer i skolverket rapport som ska gälla från 2022 ”att alla elever ska ha en adekvat digital kompetens”.

Bloggen är därför en naturlig del i vårt dagliga arbete, vilket eleverna visar när de kommer in i klassrummet långt innan skolan börjar för att se om vi har fått några kommenterar och hur många besökare hade vi igår. Har mina klasskompisar lagt ut något, Har vi hört något från våra gosedjur…….Det digitala arbetet är med andra ord en röd tråd i vårt arbete, där ipads, smartboards, apple-tv är naturliga och dagliga verktyg. Vi arbetar enligt mottot: ”Vi ska vara producenter, inte konsumenter”.

Vad vi har lärt oss:

I år så har barnen själva fått lägga in och skriva inlägg på bloggen. På den här bloggen kan ni läsa om vad vi gör och hur vi utvecklas, ni kan t.ex. följa vårt dagliga arbete genom att se bilder, filmer, bildspel, inlägg och texter från vårt arbete, se filmer som eleverna har gjort för att t.ex. synliggöra sina förmågor, arbete och för att  hjälpa sina kamrater till kunskaper och olika förmågor. Denna terminen har vi fokuserat mycket på källkritik, eftersom vi har arbetat mycket med faktatexter. Hur vet vi att en text är trovärdig? Vem har skrivit texten? Finns det andra källor som skriver samma fakta? eller skiljer sig faktan åt? Varför? Detta arbete har blivit än viktigare, eftersom internet blir mer och mer vår kunskapskälla.

Ni som läser blogginläggen får väldigt gärna lämna en eller flera kommentarer. Det kommer att uppskattas mycket av oss och är dessutom ett del av arbetet med bloggen. Alla kommentarer granskas av oss pedagoger innan de publiceras. Detta för att förhindra olämpliga kommentarer och eventuella misstag. Eleverna administrera  en del själva och vårt mål är att de ska bli än mer delaktiga i vårt dagliga blogg arbete efterhand.

Välkomna än en gång till Solstrålarnas blogg!

Här under kommer eleverna att motivera varför de ska gå vidare i Webbstjärnan 2017. Dessutom kan ni läsa vad några av eleverna tyckte webbstjärnan 2015 och 2016, många bilder och filmer försvann tyvärr när webbstjärnan bytte webbhotell sommaren 2016, men vi hoppas att det som vi har räddat kan se lite hur vi har utvecklats. Trevlig läsning Anders Solstrålar!

Varför ska vi gå vidare i Webbstjärnans tävling:

  • Vi tycker att vi hela tiden utvecklas i vårt IKT(information, kommunikation och teknik)-arbete.
  • Vi undervisar elever på Högskolan i ASL och iPads om vårt skolarbete.
  • Vi har lärt oss att hålla i utvecklingssamtal själva med hjälp av digital hjälpmedel som t.ex. programmet powerpoint, iMovie(se bloggen).
  • Våra studieresultat har en progression p.g.a. att den digitala kompetensen ökar och resurserna förbättras och på så sätt blir vårt arbete/verksamhet effektivare.
  • Vi har större kunskap om hur digitaliseringen påverkar oss och andra.
  • Vi förstår och använder digital teknik på ett bättre och säkrare sätt som t.ex. källkritik
  • Vi granskar olika medier och information mer kritiskt.
  • Vi har blivit bättre på att lösa problem och omsätta idéer på fler kreativa sätt med hjälp av digitala hjälpmedel som t.ex. skype.
  • Vi är alla delaktiga i vår blogg från pedagog, elev till föräldrar.

Barnens egna motiveringar till varför ”anderssolstrålar” ska gå vidare i webbstjärnas tävling:


FullSizeRender 222

FullSizeRender 220

 

FullSizeRender 221

FullSizeRender 231

FullSizeRender 232

 

 

Här under kan ni läsa och se elevernas egna reflektioner och utvärdering av vad de har lärt sig med hjälp av bloggarbetet och varför vår klass ska nomineras till webbstjärnan 2015. Vi vill också att detta arbete ska synliggöra deras utveckling inom IT och gentemot målen i läroplanen för eleverna.

 

image image image

IMG_0104 (Medium)

 

IMG_0625 (Medium)

30 kommentarer

  1. Katarina Hagman

    18 september, 2014 at 18:59

    Hej alla solstrålar!
    Vad roligt att läsa er blogg och på så sätt få kika in i ert klassrum. Det ska bli spännande att se vad mer ni kommer att göra och skriva här. Hej så länge från Katarina (Ebbas mamma)

  2. Katarina Hagman

    18 september, 2014 at 18:59

    Hej alla solstrålar!
    Vad roligt att läsa er blogg och på så sätt få kika in i ert klassrum. Det ska bli spännande att se vad mer ni kommer att göra och skriva här. Hej så länge från Katarina (Ebbas mamma)

  3. Anneli Lorentsson Carlviken

    24 februari, 2015 at 08:18

    Hej!
    Nu har jag varit inne och kikat runt lite bland solstrålarna, vad skoj och trevligt det är. Tack också för att Gustav blivit så väl omhändertagen när han kommit ny till klassen. Hälsningar Anneli (Gustavs mamma)

  4. Anneli Lorentsson Carlviken

    24 februari, 2015 at 08:18

    Hej!
    Nu har jag varit inne och kikat runt lite bland solstrålarna, vad skoj och trevligt det är. Tack också för att Gustav blivit så väl omhändertagen när han kommit ny till klassen. Hälsningar Anneli (Gustavs mamma)

  5. Anna Karin Karlsson

    14 mars, 2015 at 16:24

    Roligt och lärorikt med bloggen. Anders du lär ut kunskaper om verkligheten. Vi lever ju via bloggar och social media.

  6. Anna Karin Karlsson

    14 mars, 2015 at 16:24

    Roligt och lärorikt med bloggen. Anders du lär ut kunskaper om verkligheten. Vi lever ju via bloggar och social media.

  7. Vad roligt att läsa era tankar om vad ni lärt er av bloggen! Jag tycker det är väldigt spännande att läsa alla inlägg. Det är också kul att få se bilder på allt fint arbete ni gör.
    Kram till hela klassen.

  8. Vad roligt att läsa era tankar om vad ni lärt er av bloggen! Jag tycker det är väldigt spännande att läsa alla inlägg. Det är också kul att få se bilder på allt fint arbete ni gör.
    Kram till hela klassen.

  9. Katarina Hagman

    15 mars, 2015 at 20:24

    Hej!
    Vad ni lär er mycket bra saker genom bloggen. Jag märker att Ebba lärt sig jättemycket då hon nu är jättesnabb på iPaden hemma. Sedan är det så roligt när man får mail som Ebba skickar från skolan, särskilt när man får små e-mail som säger ”Hej mamma. Jag har det jätteroligt i skolan!” Då blir man som mamma väldigt glad.

  10. Katarina Hagman

    15 mars, 2015 at 20:24

    Hej!
    Vad ni lär er mycket bra saker genom bloggen. Jag märker att Ebba lärt sig jättemycket då hon nu är jättesnabb på iPaden hemma. Sedan är det så roligt när man får mail som Ebba skickar från skolan, särskilt när man får små e-mail som säger ”Hej mamma. Jag har det jätteroligt i skolan!” Då blir man som mamma väldigt glad.

  11. Så bra ni är! Det är så roligt att följa ert arbete på bloggen och jag är så imponerad av hur mycket ni kan. Var ska detta sluta! Heja klass 1B!

  12. Så bra ni är! Det är så roligt att följa ert arbete på bloggen och jag är så imponerad av hur mycket ni kan. Var ska detta sluta! Heja klass 1B!

  13. Joaakim Wiberg

    15 mars, 2015 at 21:23

    Hej!

    Det är värdigt inspirerade som förälder att kunna följa mitt barns utveckling inom IT och förståelse för hur datorer kan användas till annat än spel och underhållning. Malcolm har fått en bred förståelse för hut man använder sig av datorer och internet, det har vid ett flertal tillfällen hänt att han föregått mig när vi tillsammans suttit framför datorn.

    Att via ”Solstrålarna” kunna läsa om vad Malcolm och hans klasskamrater gör och hur de utvecklas är väldigt roligt. Som förälder så tycker jag att bloggen är ett bra komplement till samtalen vi har hemma runt vad som har hänt under dagen i skolan. Solstrålarna gör det även möjligt för släkten att kunna följa Malcolms upplevelser och utveckling i skolan — detta uppskattas mycket av släkten då ingen bor i närområdet.

    Kram till er alla!

  14. Joaakim Wiberg

    15 mars, 2015 at 21:23

    Hej!

    Det är värdigt inspirerade som förälder att kunna följa mitt barns utveckling inom IT och förståelse för hur datorer kan användas till annat än spel och underhållning. Malcolm har fått en bred förståelse för hut man använder sig av datorer och internet, det har vid ett flertal tillfällen hänt att han föregått mig när vi tillsammans suttit framför datorn.

    Att via ”Solstrålarna” kunna läsa om vad Malcolm och hans klasskamrater gör och hur de utvecklas är väldigt roligt. Som förälder så tycker jag att bloggen är ett bra komplement till samtalen vi har hemma runt vad som har hänt under dagen i skolan. Solstrålarna gör det även möjligt för släkten att kunna följa Malcolms upplevelser och utveckling i skolan — detta uppskattas mycket av släkten då ingen bor i närområdet.

    Kram till er alla!

  15. Hej! Bloggen är jätterolig att läsa för oss föräldrar och för mormor, morfar, farmor, storebror och kompisar som går i andra klasser. Det är kul att följa med i skolan även om vi är på jobbet. När vi äter middag på kvällen kan vi ställa direkta frågor ”hur gick det med…” istället för att bara fråga ”hur var det i skolan idag?” Vi ser att Amanda har utvecklats genom bloggen när hon vill ta foton och dokumentera det vi gör på semestern eller på helgen för att visa de andra i klassen. Hon vet hur man gör filmer, tar foton, kan skicka e-mail och skriva texter i word där hon lägger till bilder i texten. Det hade hon inte kunnat om inte bloggen varit en morot. Fortsätt blogga!!

  16. Hej! Bloggen är jätterolig att läsa för oss föräldrar och för mormor, morfar, farmor, storebror och kompisar som går i andra klasser. Det är kul att följa med i skolan även om vi är på jobbet. När vi äter middag på kvällen kan vi ställa direkta frågor ”hur gick det med…” istället för att bara fråga ”hur var det i skolan idag?” Vi ser att Amanda har utvecklats genom bloggen när hon vill ta foton och dokumentera det vi gör på semestern eller på helgen för att visa de andra i klassen. Hon vet hur man gör filmer, tar foton, kan skicka e-mail och skriva texter i word där hon lägger till bilder i texten. Det hade hon inte kunnat om inte bloggen varit en morot. Fortsätt blogga!!

  17. Det är mycket bra att människor i elevens nätverk (släkt, vänner) kan följa med i vad som händer på skolan – för det är ju massor av spännande grejer som klassen håller på med. Det skapar ett större engagemang runt skolarbetet och eleven känner en betydligt större mening med jobbet och uppmuntran. Bloggen skapar också stor sammanhållning i klassen – alla drar åt samma håll och vet att de uppmärksammas. Keep up the good work!

  18. Det är mycket bra att människor i elevens nätverk (släkt, vänner) kan följa med i vad som händer på skolan – för det är ju massor av spännande grejer som klassen håller på med. Det skapar ett större engagemang runt skolarbetet och eleven känner en betydligt större mening med jobbet och uppmuntran. Bloggen skapar också stor sammanhållning i klassen – alla drar åt samma håll och vet att de uppmärksammas. Keep up the good work!

  19. Anita Hagman

    17 mars, 2015 at 17:11

    Hej! Vi är så glada att ni har den här bloggen. Ni är så duktiga. Man kan inte tro att ni bara går i 1:à klass.. Vi läser den varje vecka. Ebbas mormor och morfar.

  20. Anita Hagman

    17 mars, 2015 at 17:11

    Hej! Vi är så glada att ni har den här bloggen. Ni är så duktiga. Man kan inte tro att ni bara går i 1:à klass.. Vi läser den varje vecka. Ebbas mormor och morfar.

  21. Vilket fantastiskt bra arbete du gör Anders, jag önskar att jag hade haft en lika driven, engagerad och påhittig lärare när jag gick i lågstadiet.
    När ens barn pratar så väl om skolan och klassen hemma när vi diskuterar, då är det riktigt – riktigt bra.

  22. Vilket fantastiskt bra arbete du gör Anders, jag önskar att jag hade haft en lika driven, engagerad och påhittig lärare när jag gick i lågstadiet.
    När ens barn pratar så väl om skolan och klassen hemma när vi diskuterar, då är det riktigt – riktigt bra.

  23. Stort LYCKA TILL inför finalen idag!!!!!
    Håller tummarna, lyssnade på radion idag på jobbet! Vi tror på Er! Tänk att vara bland de 5 bästa! WOW!!!!

    En STOR applåd till ER, det är NI värda!
    Jessica, Malcolms mamma

  24. Stort LYCKA TILL inför finalen idag!!!!!
    Håller tummarna, lyssnade på radion idag på jobbet! Vi tror på Er! Tänk att vara bland de 5 bästa! WOW!!!!

    En STOR applåd till ER, det är NI värda!
    Jessica, Malcolms mamma

Kommentera

© 2017 anderssolstralar

Tema av Anders NorenUpp ↑